Friday 21 October 2011

FESYEN TUDUNG ZAMAN SEKARANG..HMM

HARI NIE aku tengok tudung nie dah bermacam-macam fesyen laa aku tengok..kalau dulu 2 fesyen jew...tudung bawal ngan tudung labuh je rasenye..rase je laa sbb aku pon laki..xtau pape pon.tapi hari nie banyak sangat fesyen tudung ni..tudung ariani laa,tudung syria laa,tudung yuna laa..haishh..macam-macam..








tapi yang paling pelik aku tengok fesyen yang yuna pakai kat atas nie...same jew ngan rahib-rahib tuh...tapi tak tahu laa diorang nie sedar ke x...




dalam Hadis ada mengatakan “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” diriwayatkan daripada beberapa orang sahabat; AbdulLah bin ‘Umar, Huzaifah bin al-Yaman dan Anas bin Malik. Antara ahli hadis yang mengumpul hadis ini; Abu Daud, Ahmad bin Hanbal, Ibn Abi Syaibah, al-Bazzar dan lain-lain. Hadis dinilai oleh Ibn Taimiyyah (w. 728H) sebagai sahih, al-Iraqi (w. 806H) juga menilai sebagai sahih, Ibn Hajar al-‘Asqalani (w. 852H) menyatakan ia ‘hasan’ dan demikian juga al-Albani.


memanglah tak salah sebab dah tutup aurat..tapi bile berfesyen lawa-lawa macamtuh..timbul jugak nafsu orang sekeliling nie cik kak oii..pakai tudung tuh bagus..tApi lagi bagus kalau pakai tudung ikut syarak...ramai orang ingat bile orang bercakap pasal aurat..mesti berkaitan dengan tudung..pakai tudung tidak semestinya menutup aurat..tapi dunia hari nie..bile pakai tudung tuh da cukup okey...tapi lengan nampak lagi..bentuk tubuh nampak lagi..tutuplah aurat dengan sempurna..barang nie wajib kite buat..


kadang-kadang aku sebagai lelaki nie bile keluar rumah nak gi pasar malam ke ape ke..mesti terpikir dalam hati.."takleh ke lau aku jahit mata aku nie biar tak nampak apa-apa"...sebab setiap kelipan mata nie 1 dosa aku dapat..mana taknya..aurat didedahkan berleluasa..kalau nak kata jangan tengok susah jugak dah benda terpampang depan mata..takkan nak berjalan tunduk kebawah..hmmm..


*ps:aku tak suke tudung belit-belit nie..andai kata takdir jodoh aku kahwin ngan perempuan camnie..aku nak suruh dye pakai tudung labuh jugak..baru terserlah keayuaa tuh..hehehehe


sekian~~

No comments:

Post a Comment