Saturday, 14 January 2012

impian??apakah??

Assalamualaikum...sudah lama rasanya tidak menaip di sini...banyak benda perlu dibuat..masa juga tidak menyebelahi..hemm..alhamdulillah.. bercakap tentang topik diatas..IMPIAN??APAKAH??..semua orang ada impian kan..dan ingin berkata sedikit tentang impian nie..hehe..


Sebelum tuh..jom kita mendalami sikit IMPIAN nie ape??kalau dalam bahasa inggerisnya impian nie dream laa kan..hehe..impian nie banyak sangat cabangnya..impian ini sesuatu perkara yang kita masih tidak dapat memiliki atau merasai dan kita ada menyimpan hasrat di dalam hati kita untuk memilikinya..dan seangkatan dengannya laa..okey..tapi jangan pula bezakan angan-angan dan impian..sebab impian ini tidak mustahil untuk dicapai..tetapi angan-angan nie agak mustahil untuk dicapai..sebab tu laa sejak zaman nenek moyang kite lagi orang tak cakap "ko jangan nak berimpian sangat laa"..diorang guna "daripada ko duduk berangan tuh baiklah ko gi tanak nasi"..betol tak??hehe..dari situ kita dah boleh nampak perbezaan yang sangat ketara..kerana apa yang menjadikan ianya berbeza??sebab ramai orang menyimpan impian berjaya mencapai impiannya..akan tetapi orang yang berangan hanyalah tinggal kenangan..kite boleh tengok disekeliling kite..betol ke tak..hehe


Impian>>kalau dari sisi duniawi..apa yang ramai orang impikan??kehidupan yang selesa..berjaya dalam hidup..hidup mewah..kereta besar..rumah besar..
Impian>>kalau dari sisi akhirat pula..syurga al jannah..bidadari..bersama para nabi..


APA YANG BOLEH KITA NAMPAK??


hakikatnya disini, psikologi semua manusia inginkan kesenangan tidak kira benda kecil atau besar..dan disebabkan itulah terhasilnya kisah WALL E..sebuah filem diterbitkan oleh walt disney..budak-budak mesti dah pernah tengok citer nie..dan orang tua pon ade jugak kot..hehe..filem nie mengisahkan tentang sebuah robot yang tinggal di bumi dimana pada masa itu..penduduk bumi sudah meninggalkan bumi kerana terlalu bertoksik..dan bla bla bla...




malas nak citer panjang lebar..cume nak cakap pengajaran dye jee..kalau tengok dalam citer nie..memang sume dah maju laa..manusia masa tu memang tak perlu menggunakan kudrat mereka..semua gemuk-gemuk..dan tak sihat..pengajaran dye..kita janganlah terlalu memikirkan kesenangan..dan yang sudah senang..janganlah terlalu alpa dengan kesenangan anda..kerana untuk mencapai kesenangan itu perlu adanya kesusahan..dan begitu jugalah sifir untuk impian..kesusahan itu mesti ada..kalau tak takde laa orang tua-tua kata hidup ini adalah ujian..betol x..hehe..so kepada yang mempunyai impian tu..janganlah mengeluh kesusahan..kuatkan semangat..bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian..hehe


Impian juga haruslah dikawal..jangan terlalu mengharap..sebab kalau terlalu mengharap dan at last kita tak dapat capai..kemungkinan ianya akan meninggalkan luka yang agak dalam..cuba belajar mengenal erti pasrah kepada Allah..kenapa pulak macam tu??haisyhh tanye pulak..ko hidup nie sekarang Allah cipta kan??kita nie cuma merancang..allah yang menentukan..Allah tahu apa yang terbaik untuk kite..sentiasalah berdoa kepade dia...agama dan kehidupan nie ibarat aur dan tebing..memang tidak dapat dipisahkan..tapi janganlah pula dok asyik doa,doa,doa,,ikhtiarnya takde..kalau macam tu bukan setakat Allah..1 dunia pon taknak tolong kite..so kene laa balance antara kedua-duanya...


dan rasanya sampai sini jelaa yeww..dah kehabisan doss..kalau ade silap tegur-tegur laa..kerana setiap saat hidup kita nie merupakan pembelajaran..yang baik itu datang nya dari Allah..yang buruk itu mungkin datang dari diri saye sndiri..thanks..




ps;bawah nie ade gambar tentang impian saye..hehe..saje2..


keliling dunia impian aku