Thursday, 24 November 2011

~satu pesanan ringkas yang terlebih isi~

Assalamualaikum pembuka bicara..semoga sahabat-sahabat semua masih lagi diberi kesenangan dalam hidupp..alhamdulillah..ape itu kesenangan hidup??kesenangan hidup itu bukan hanya terletak pada kekayaan semata-mata..kekayaan itu hanyalah ujian allah kepada segelintir hambanya..tidak dapat tidak saya boleh katakan bahawa selagi kita ade keupayaan,selagi kita ade tangan,kaki,mulut,mata,hidung,otak dan hati..selagi kita masih diberi semua itu..kita adalah orang yang berada dalam kesenangan..begitu juga jika masih ada udara untuk dihirup,masih ada air untuk diminum,masih ada makanan di dapur..maka masih ada kesenangan untuk kita..bersyukurlah dengan apa yang diberi sekarang..itu semua hanyalah pinjaman yang diberikan oleh tuhan pencipta yang maha penyayang kepada hamba-hambanya..

Janganlah kita mengaku memiliki semua yang ada di dunia ini kerana walau mahal sekalipun nilai barang yang kamu miliki itu, ia tetap kepunyaan Allah S.W.T...dalam sekelip mata saja benda itu boleh terlepas dari genggaman kita..kita sudah berada di penghujung zaman..telah dijanjikan Allah bahawasanya kita akan kembali kepada zaman dahulu secara perlahan-lahan..mungkin ramai yang tidak menyedarinya..tetapi dapat kita lihat seakan-akan zaman sekarang memiliki permandangan yang sama seperti di zaman jahiliyah dahulu..tidak perlulah saya menerangkan secara terperinci kerana kita semua boleh lihat dengan mata kita sendiri..

Semakin hari,semakin dekat kita kepada pengakhiran..dan semakin ramai umat kita yang leka dan tertipu dengan dunia ini..dunia ini hanyalah sementara..untuk apa kita curahkan kasih sayang kita,kesetiaan kita kepada benda yang sudah nyata sementara??asbab kejadian kita menjadi begini adalah kerana minda kita sudah dimanipulasi,sudah dikawal oleh musuh-musuh kita..sehinggakan kita tidak dapat membezakan musuh dan sahabat..musuh kita telah mengawal kita sehinggakan hampir semua perkara bergantung kepadanya..sungguh hebat musuh-musuh Allah ini..tapi ingatlah walau sehebat mana merekapun,tanpa izin Allah apa yang mereka rancangkan tidak akan pernah menjadi..

Berbicara tentang musuh..nusuh yang sebenar ialah musuh yang wujud didalam diri kita sendiri..iaitu nafsu..antara jihad yang paling mulia ialah jihad melawan nafsu sendiri..sesungguhnya kita adalah seorang yang hebat jika kita dapat melawan nafsu kita sendiri..apabila nafsu kita mampu dilawan..maka akan mudahlah segala urusan kita dalam meningkatkan cinta kita pada ilahi..pabila kita dapat mengawal diri kita..insyallah syaitan sendiri akan gerun melihat kita..jadi cubalah berjihad melawan nafsu itu..

Dibawah ini ada link untuk dibaca..marilah kita renungkan..kita muhasabah diri kita pabila membaca artikel di dalam link ini yang ditulis oleh MAWLANA SHAYKH NAZIM ADIL AL-HAQQANI





ps*

aku bukanlah alim tapi cuba menyampaikan disamping memperbaiki diri aku sendiri..

Saidina Ali r.a juga ada mengatakan:

"Janganlah melihat kepada sesiapa yang berkata, lihatlah kepada apa yang dikatakan"




~sekian~

Tuesday, 22 November 2011

Now you can earn rewards by sharing through facebook and twitter with #ChurpChurp! How cool is that?


assalamualaikum..jom buat duit sikit-sikit..dok hari-hari layan internet..tapi tak dapat ape2 buat ape jugak kan..cube masuk link kat bawah nie..okey jugakk..mane la tahu kann...insyallah
klik link kat bawah nie...


Now you can earn rewards by sharing through facebook and twitter with #ChurpChurp! How cool is that?


Friday, 18 November 2011

aku nak jadi penyanyi...


        assalamualaikum...tajuk nie kelihatan agak bengong jugakk laa...tapi sebenarnye aku bukan laa nak bercakap pasal tu je sepanjang aku menaip nie...tapi niat tu memang dah ad sejak dulu sebab aku memang penyanyi nasyid dulu...tapi bile dah meningkat dewasa nie..semakin kurang rase untuk menyanyi...tapi..


setiap hari,


setiap jam,


setiap minit,


setiap saat,


mesti ade sesuatu yang berlaku dalam hidup kita ataupun mesti ade yang terlintas di benak fikiran kite..dan nak dijadikan cerita..mase aku lepak dekat taman permainan kawasan rumah aku dengan member2 aku..ade sorang yang pandai main gitar..mungkin pandangan masyarakat terhadap orang yang lepak tepi longkang sambil petik gitar nie orang yang takde mase depan..kalau zaman 90-an boleh laa pikir macam tu..sebab bagi aku tak salah lepak macam tu sebab aku lepak bukannya waktu maghrib..kitorang lepak lepas isya'...rasenye takde laa melalaikan..disamping kitorang melepak macamtu..kitorang share ilmu skit sebanyak pasal agama,politik,sosial..banyak laa yang diborakkan..diselangi dengan petikan gitar member aku wafi..pastu mase bercakap pasal nikmat allah..cakap pasal ganjaran syurga..muhasabah diri siapa kita atas dunia nie..terdetik dalam hati aku nak tulis lagu berunsur ketuhanan..sebab wafi nie pandai buat lagu..kitorang pon try laa nyanyi 1 lagu secara spontan..confirm laa aku yang nyanyi sebab entah tibe2 malam tu aku rase banyak ilham..spontan je keluar..mungkin aku banyak sangat dengar lagu opick..

member aku pon cakap laa ko try laa tulis2 lirik..mane tahu boleh masuk ngan muzik dye ke...dan aku pon insyallah akan cuba jugak laa..yelaa kann..disamping bermuzik dapat menyampaikan bende baik..dapat pahala..kalau ada orang dengar pastu insaf..dapat jugak pahala kita..sebenarnya dalam dunia nie untuk mendapatkan pahala memang senang..allah maha pemurah lagi maha mengasihani..banyak pelaburan yang boleh kita buat yang boleh mendatangkan pahala berlipat kali ganda..tapi kita kena ingatlah yang asas kene betol2 pegang..rukun iman,rukun islam tuh penting..kalau kita derma berbillioooooonnnn kat rumah anak yatim..tapi solat kita tak jaga...amalan kita yang lain tak diterima..tapi tuh laa..insyallah aku akan cube 1 bende baru nie..ape yang baik itu datangnya dari Allah..dan ape yang buruk itu datang dari diri ku sendiri..


insyallah..hidayah Allah ade kat mane2 je..bile-bile masa allah boleh bagi hidayah kat kite dalam pelbagai cara..tapi jangan laa dok tunggu macam pungguk rindukan rembulan....kite kene cari jugak..kite untung lahir sebagai islam..tapi kita tak untung lahir dalam islam kalau kita tak ingin ambil tahu tentang agama kita..jadi kita kene laa tanamkan dalam hati kite untuk mencari dan terus mencari ape erti kebenaran..memang lah kite tahu islam adalah agama yang benar..tapi kite kene cari ape sebab islam dikatakan benar..bukannya nak memperlekehkan islam..tapi dengan cara kite mencari tuh..kite akan dapat mengenali siapa kita hidup atas dunia nie...dengan mencari dan mencari..insyallah iman kita akan bertambah kuat..dari situ lah kita dapat membentuk diri kita untuk menjadi seorang mukmin yang diredhai..insyaallah..


~sekian~


ps=thanks kepade member2 aku yang lepak ngan aku tadi..wafi,mirul dan alip..thanks a lot..kalau ade lagu-lagu aku yang aku rakam insyallah aku akan masukkan dalam blog aku..assalamualaikumm..

Saturday, 12 November 2011

semakin hari semakin risau..




assalamualaikum..

hermm...cuti dah dekat setengah dah aku habis kan dengan duduk kat rumah..
boring tuh boring laa jugak..tapi nak buat camne kan da parents taknak kasi kerje kan...
aku pon takkan nak lawan cakap diorang..lagipon diorang bagi duit belanja kat aku hari-hari...bile dipikir-pikirkan balik...rasenye aku nie anak manje jugakk..tapi bukan tak reti berdikari...aku dah 5 tahun duduk jauh  drpd family aku...tapi rasenye tak sedap laa jugak kan duduk rumah macam tuh je..nanti dah kawin esok luse takkan nak dok camtoe lagi...itu yang membingungkan aku hari demi hari nie...last-last aku pon pergi laa jugak kerje minggu lepas..kerje kedai char kuey tiow..dapat laa rm25 sehari..tapi kerje dye boleh tahan letih laa jugak..baru laa dapat rase letihnye kerja kalau takde pelajaran..hemm..tapi kerje seminggu je..berhenti..si bos pon mulut puaka sangat...sape laa boleh tahan..patot laa ramai kawan aku cakap kedai tuh selalu tukar orang keje..aisyhh..tapi dapat laa jugak simpan rm120 sepanjang aku keje tuh..sebenarnye duit tuh aku nak beli sparepart vespa aku je..bukan nak sangat keje..tapi dah terdesak nak beli..malas nak mintak ngan ayah aku..letih dye nak cari duit untuk family aku..dah laa sekarang belanje seharian tuh mahal habis..aisyhh..

terfikir aku bila tengok keadaan dunia sekarang..dengan semua harga barang naikk..bila harga barang naik..secara automatiknya nilai wang jadi semakin murah..tapi yelaa kann..kite memang dah duduk akhir zaman..sebagai seorang pemerhati tegar...aku dapat tengok yang dulunye hanya orang bandar yang pakai seksi..paKai "market"...tapi sekarang orang asli pon dah pandai bergaya...dulu cikgu nie dianggap sebagai orang yang besar darjat nye...anak murid semua hormat betol2 kat cikgu..tapi sekarang dah jauh berubah..kita sebenarnye mengalami revolusi pemikiran yang sangat aktif..kite tertarik sekali dalam arus kemodenan..arus kemodenan telah membuatkan kita semakin lupe asal usul nenek moyang kite..kite lupe dengan sifat azali turun temurun orang melayu..yang dulunye terkenal dengan kesopanan nye...sejak kita merdeka..sampai sekarang...kalau kita baca dalam buku teks sejarahh...citer pasal merdeka..semua cakap pasal unutngnya kita dah merdeka..tapi aku mati-mati tak percaya..sebab bagi aku..kemerdekaan kite nie bukan nye kite terlepas dari genggaman penjajah..tapi kemerdekaan kite nie ibarat kejatuhan kerajaan islam turki uthmaniyyah ..sebab ape aku cakap macam tuhh??sebab dulu kite pakai sistem raja sebagai pemimpin negara..sebelum merdeka kite amal islam..kite adalah sebuah kerajaan islam..kalau tidak kerana kita nie kerajaan islam..melaka takkan jadi nama terkenal mase tuhh..sebab kite kerajaan islam..kite amalkan sistem islam..sebab tuh laa kite boleh naik sampai jadi satu empayar besar dulu..yang dipanggil nusantara..*bukan rokok nusantara yew..hehehe..

tapi kite semua ditipu hidup-hidup macam tuhh jeww...yelaa kann..kite pon nak wat macam mane kan..kite bukan umat nabi nuh yang boleh hidup sampai seribu tahun..kita bukan tau pon macam mane keadaan mase tuhh..lagipon british dah bawak semua sejarah-sejarah kite..diorang bawak gi tempat diorang simpan kat sane..sebab tu ade orang malaysia yang boleh tau pasal sejarah sebenar malaysia..orang yang belajar kat sane untung laa..tapi kite sekarang pon tak kurang jugak untungnye sebab teknologi sekarang membolehkan kite tau macam-macam..teknologi yanng ade sekarang nie ade jugak kelebihan dia untuk kite selain merosakkan kita..so pandai-pandai laa gune yeww..itu je laa setakat hari nie...

~sekian~

MAKCIK JUAL TEMPE



Ada sebuah kampung di pedalaman Tanah Jawa. Di situ ada seorang perempuan tua yang sangat kuat beribadat. Pekerjaannya ialah membuat tempe dan menjualnya di pasar setiap hari. Ia merupakan satu-satunya sumber pendapatannya untuk menyara hidup.Tempe yang dijualnya merupakan tempe yang dibuatnya sendiri. 

Pada suatu pagi, seperti biasa, ketika beliau sedang bersiap-siap untuk pergi menjual tempenya, tiba tiba dia tersedar yang tempenya yang diperbuat daripada kacang soya hari itu masih belum menjadi, separuh jadi. Kebiasaannya tempe beliau telah masak sebelum bertolak. Diperiksanya beberapa bungkusan yang lain. Ternyatalah memang kesemuanya belum masak lagi.

Perempuan tua itu berasa amat sedih sebab tempe yang masih belum menjadi pastinya tidak akan laku dan tiadalah rezekinya pada hari itu. Dalam suasana hatinya yang sedih, dia yang memang kuat beribadah teringat Allah SWT dapat melakukan perkara-perkara ajaib, bahawa bagi Tuhan tiada yang mustahil. Lalu diapun mengangkat kedua tangannya sambil berdoa , "Ya Allah , aku memohon kepadaMu agar kacang soya ini menjadi tempe. Amin"

Begitulah doa ringkas yang dipanjatkan dengan sepenuh hatinya. Dia sangat yakin bahawa Tuhan pasti mengabulkan doanya. Dengan tenang perempuan tua itu menekan-nekan bungkusan bakal tempe dengan hujung jarinya dan dia pun membuka sikit bungkusan itu untuk menyaksikan keajaiban kacang soya itu menjadi tempe. Namun, dia termenung seketika sebab kacang tu masih tetap kacang soya. Namun dia tidak putus asa, sebaliknya berfikir mungkin doanya kurang jelas didengar oleh Tuhan.

Maka dia pun mengangkat kedua tangannya semula dan berdoa lagi."Ya Allah, aku tahu bahawa tiada yang mustahil bagiMu. Bantulah aku supaya hari ini aku dapat menjual tempe kerana inilah mata pencarianku. Aku mohon agar jadikanlah kacang soyaku ini kepada tempe, Amin".

Dengan penuh harapan dan debaran dia pun sekali lagi membuka sedikit bungkusan tu. Apakah yang terjadi? Dia termangu dan hairan apabila tempenya masih tetap begitu!!

Sementara itu hari pun semakin meninggi sudah tentu pasar sudah mula didatangi ramai orang. Dia tetap tidak kecewa atas doanya yang belum terkabul. Walaubagaimanapun kerana keyakinannya yg sangat tinggi dia bercadang untuk tetap pergi ke pasar membawa barang jualannya itu.

Perempuan tua itu pun berserah pada Allah SWT dan meneruskan pemergian ke pasar sambil berdoa dengan harapan apabila sampai di pasar kesemua tempenya akan masak.

Dia berfikir mungkin keajaiban Allah SWT akan terjadi semasa perjalanannya ke pasar. Sebelum keluar dari rumah, dia sempat mengangkat kedua tangannya untuk berdoa. "Ya Allah, aku percaya, Engkau akan mengabulkan doaku. Sementara aku berjalan menuju ke pasar, Engkau kurniakanlah keajaiban ini buatku, jadikanlah tempe ini. Amin". Lalu dia pun berangkat. Di sepanjang perjalanan dia tetap tidak lupa membaca doa di dalam hatinya.

Sesampai sahaja di pasar, segera dia meletakkan barang-barangnya. Hatinya betul-betul yakin yang tempenya sekarang mesti sudah menjadi. Dengan hati yg berdebar-debar dia pun membuka bakulnya dan menekan-nekan dengan jarinya setiap bungkusan tempe yang ada.

Perlahan-lahan dia membuka sedikit daun pembungkusnya dan melihat isinya. Apa yang terjadi? Tempenya masih belum menjadi!! Dia pun muram seketika lalu menarik nafas dalam-dalam. Dalam hatinya sudah mula merasa sedikit kecewa dan putus asa kepada Tuhan kerana doanya tidak dikabulkan.

Dia berasakan Tuhan tidak adil. Tuhan tidak kasihan padanya, inilah satu satunya punca rezekinya, hasil jualan tempe. Dia akhirnya cuma duduk sahaja tanpa mempamerkan barang jualannya sebab dia berasakan bahawa tiada orang yang akan membeli tempe yang baru separuh menjadi.

Sementara itu hari pun semakin petang dan pasar sudah mulai sepi,para pembeli sudah mula kurang. Dia meninjau-ninjau kawan-kawan sesama penjual tempe, tempe mereka sudah hampir habis. Dia tertunduk lesu seperti tidak sanggup menghadapi kenyataan bahawa hari ini tiada hasil jualan yang boleh dibawa pulang. Namun jauh di sudut hatinya masih menaruh harapan terakhir kepada Allah SWT, pasti Allah akan menolongnya.

Walaupun dia tahu bahawa pada hari itu dia tidak akan dapat pendapatan langsung, namun dia tetap berdoa buat kali terakhir, "Ya Allah, berikanlah penyelesaian terbaik terhadap tempeku yang belum menjadi ni." Tiba-tiba dia dikejutkan dengan teguran seorang wanita.

"Maaf ya Makcik, saya ingin bertanya, Makcik ada tak menjual tempe yang belum menjadi? Dari tadi saya sudah pusing keliling pasar ini untuk mencarinya tapi masih belum berjumpa lagi."

Dia termenung dan terpinga-pinga seketika. Hatinya terkejut sebab sejak berpuluh tahun menjual tempe, tidak pernah seorang pun pelanggannya mencari tempe yang belum menjadi. Sebelum dia menjawab sapaan wanita di depannya itu, cepat-cepat dia berdoa di dalam hatinya "Ya Allah, saat ini aku tidak mahu tempe ini menjadi lagi. Biarlah tempe ini seperti semula, Amin".

Sebelum dia menjawab pertanyaan wanita itu, dia membuka sedikit daun penutup tempenya. Alangkah seronoknya dia, ternyata memang benar tempenya masih belum menjadi! Dia pun rasa gembira dalam hatinya dan bersyukur pada Allah SWT.

Wanita itu pun memborong habis kesemua tempenya yang belum menjadi itu. Sebelum wanita tu pergi, dia sempat bertanya wanita itu, "Mengapa anak hendak membeli tempe yang belum jadi?"

Wanita itu menerangkan bahawa anaknya yang kini berada di England teringin makan tempe dari desa. Memandangkan tempe itu akan dikirimkan ke England, si ibu tadi kenalah membeli tempe yang belum jadi lagi supaya apabila sampai di England nanti akan menjadi tempe yang sempurna. Kalau dikirimkan tempe yang sudah menjadi, nanti di sana tempe itu sudah tidak elok lagi dan rasanya pun kurang sedap.

Perempuan tua itu yang masih dalam keadaan terkejut, mengalirkan air matanya. Tidak menyangka bahawa betapa besarnya kuasa Allah SWT dan betapa sayangnya Allah SWT pada hambanya dan memberikan keajaiban kpd hambanya.

Tempe yang tidak menjadi , difikirkannya sebagai satu keburukan akhirnya menjadi satu kebaikan. Perempuan tua itu menadah tangan tanda syukur, setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. Hikmah yang kita sendiri tidak dpt fikirkan dan berada di luar jangkauan kita. Dalam diam dia berfikir rupa-rupanya doanya sudah pun dimakbulkan oleh Allah SWT...

Moral :-

Pertama: Kita sering memaksakan kehendak kita kepada Allah SWT sewaktu berdoa, padahal sebenarnya Allah SWT lebih mengetahui apa yang kita perlukan dan apa yang terbaik untuk diri kita.

Kedua:. Sentiasalah berdoa dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai hambaNya yang lemah. Jangan sekali-kali berputus asa terhadap apa yang dipinta. Percayalah bahawa Allah SWT akan mengabulkan doa kita sesuai dengan rancanganNya yang mungkin di luar jangkaan kita.

Ketiga : Tiada yang mustahil bagi Allah SWT

Jika Ada Salah Dan Silap.. Sila Lah Tegur.. Dan Maafkan Kami Jika Ada Salah Dan Silap.. Kepada Yang Nak Share.. Nak Tag.. Silakan.. Tak Perlu Minta Izin.. Kami Benarkan.. Moga Ia Membawa Manfaat Kepada Yang Membacanya..

Wednesday, 9 November 2011

Vespa Quarantasei !!!!!!!!!!!..wowwwww



Forty-six as 1946, when the Vespa was born, a unique example of style and technologythat made ​​the history of mobility. 
In 2011 and after more than 17 million specimens scattered on all roads in the world, reveals a possible sale the future.
Forty Vespa is a concept that does homage to its founder, the MP6 prototype that gave rise to the scooter 's most famous mondoriproponendo in a modern-looking technology and the purity of the traits that drew the classic Vespa.
Under the body characterized by a modern engine reduced fuel consumption and exhaust emissions and noise abatement. This is a monocilcindrinoc 125 cc (cc and 150) 4 stroke, 3 valves, air cooled and powered with fuel injection electronics .
Innteramente designed, developed and manufactured in Pontedera, the largest plant of Piaggio Group is one of the most important and advanced research, development and production of engines in the world, this engine is the technological challenge of the Piaggio Group.
The performance, with a power of 8.7 kW at maximum shaft 8.250 revolutions / minute and a maximum torque of 10.3 Nm at 7,000 rpm / min (for 125 cc) and of 9.7 kW at 8.000 rev / min and a maximum torque of 12.6 Nm at 6,500 rpm / min (for 150 cc) put the new engine at the top of their categories.(copy paste)





memang style bapak arr vespa nieyh..tapi rase nye takkan sampai kat malaysia...kalau sampai pon mampus aku nak beli..ade cecah puluh ribu nieyh...duit pon pakai duit biasiswa je..memang tak laa..hehehe...tapi takpew..impian tuh tetap ade..cume biar lah mase yang menentu kan...hahaha...

                                       model diorang pon lawa-lawa laa..hahahaha


                                        punggok dah macam superbike laaa

klasik+moden..memang perghhh!!!!

tapi satu je yang aku tak berkenan...vespa model nie gune enjin skuter laa...itu yang boring tuh..x mencabar langsung...buat laa pakai 2 strokes jugak...baru bestt..body dah ade spec racing dah..lau letak enjin 2 strokes..bagi yang 250cc punye...confirm brand vespa boleh masuk motoGP..hehehee...kawan-kawan sume mintak tolong doa laa kat saye..murah rezeki..hehehe
sekiannn~

Tuesday, 1 November 2011

KAHWIIN AWAL???BOLEH STRUGGLE KE???

ada dalam 1 hadis Rasulullah pernah bersabda : Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui(pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)...bukan aku kate...ini hadis nabi yeww...


Kahwin awal sebenarnye x jadi  masalah pon,yang menjadi masalah apabila korang pikir bende tu masalah..biase laa..minda orang melayu. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.

1. Kahwin semasa sedang belajar..boleh ke fokus dalam belajar???ermm

Siapa kate kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?

2. Aku belajar lagi, macam mana nak bagi makan kat isteri kalau belum ada kerja??



Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)

3. nak cari kat mane modal nak kawin??aisyhh

Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

4. Tidak terlalu awalkah untuk aku berkahwin?
Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

5. dah ready ke nak kahwin?

Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.

6. Macam mana dengan restu ibu bapa?

Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim



renung-renungkan dan selamat beramal ^_^


~sekian~

Monday, 31 October 2011

JANGAN DOK CINTA DUNIA SANGAT...

Apa itu cinta dunia??semua dah tahu kan serba sedikit...sedikit sebanyak kan??takpe..jom kita kenalkan diri kita dengan cinta dunia..

 Rasulullah SAW pernah bersabda, “Cinta dunia adalah pangkal utama segala kesalahan”. Sebenarnya ape bende cinta dunia itu ? Untuk menjawabnya, kita harus paham terlebih dahulu bagaimana Al-Qur’an menilai dunia.


Allah SWT berfirman, “Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan, … Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (QS. Al-Hadiid 57: 20).

Maka dapatlah kita fahamkan dalam firman Allah SWT, dunia adalah semua perkara..ape-ape laa yang boleh membuat kita lalai kepada Allah. Maka cinta dunia adalah cinta terhadap segala isi dunia yang dipenuhi segala kesenangan yang sifatnya hanya tipuan belaka. Kalau seseorang itu sudah cinta terhadap dunia, maka dipastikan ia mengalami kehinaan dan tidak akan pernah sukses.

Sukses vs Cinta Dunia
Ada hubungan ke sukses dengan cinta dunia? Hubungan baik antara sukses dengan cinta dunia tidak ada. Tapi hubungan berlawanan ada. Jika seseorang sudah cinta dunia, maka ia tidak akan pernah sukses. Dan orang yang sukses pasti tidak cinta dunia, contohnya Rasulullah.

Salah satu rahasia kesuksesan Rasulullah SAW. adalah terbebas dari penyakit cinta dunia. Hingga akhir hayatnya, kemuliaan dan nama beliau tidak ada cacat sedikitpun. Beliau selalu menjaga dirinya dari penyakit cinta dunia. Gara-gara Rasulullah tidak cinta dunia, beliau menjadi pemimpin yang dicintai sampai ke lubuk hati. Gara-gara tidak cinta dunia juga, Rasulullah menjadi suami yang dibanggakan oleh para isterinya. Bahkan gara-gara tidak cinta dunia, Rasulullah menjadi pengusaha yang ‘dititipi’ dunia tetapi tidak diperbudak oleh dunia yang dimilikinya.

Ciri-Ciri Orang Cinta Dunia

Bagaimana mengenal diri jika sudah terjangkit penyakit cinta dunia? Ada tiga ciri-cirinya:

1. Memiliki penyakit hati, seperti sombong, palit(translate sendiri), serakah atau suka memikirkan apa yang tak ada.
2. Tak pernah merasa bahagia. Maknanya, orang yang cinta dunia takut apa yang dimiliki hilang atau diambil orang. Misalnya, ia takut pangkat atau kedudukannya diambil orang.
3. Tak pernah merasa cukup. Artinya, ia tak pernah mensyukuri apa yang dimilikinya dan selalu iri melihat orang lain melebihi apa yang dia punya.

Tips Agar Tidak Cinta Dunia

Jika diatas dijelaskan ciri-ciri orang yang cinta dunia, maka kini akan diuraikan bagaimana caranya jangan sampai cinta dunia. Ada empat caranya:

Rajin ziarah kubur.Dengan ziarah kubur akan selalu ingat bahwa apa pun yang dimiliki di dunia ini tidak akan dibawa ke dalam kubur. Harta yang banyak, isteri yang cantik, dan anak yang pintar akan ditinggal saat jasad dimasukkan ke dalam kubur, tidak satu pun ada yang ikut.

Rajin membaca Al-Qur’an. Dengan membaca Al-Qur’an akan tahu apa fungsi dunia bagi kita. Dunia hanya ladang untuk menyemai hasil di akhirat. Seperti Rasulullah SAW, “Jadilah kamu didunia seperti pengembara.”

Rajin mendatangi para ulama yang saleh. Dengan kerap mengunjungi ulama dan mendengarkan nasihat-nasihatnya Anda akan tahu bahwa dunia ini bukanlah tempat akhir dan tempat memetik hasil.

Dengan selalu mendekati para pewaris nabi kita akan selalu dibimbing bagaimana memperlakukan dunia ini sebenarnya. Hanya dengan mendengarkan nasehat ulama salah satu cara yang tepat untuk menghidupkan hati yang mati dengan cahaya-cahaya hikmah, agar tidak terperdaya dengan rayuan dunia...

***sory bahasa pekat nusantara sikit..hehehe..tapi boleh paham kann...


~sekian~

Wednesday, 26 October 2011

MUTIARA NASIHAT AL HABIB UMAR


~Penuhilah hatimu dengan kecintaan terhadap saudaramu nescaya akan menyempurnakan kekuranganmu dan mengangkat darjatmu di sisi Allah.
~Barangsiapa semakin mengenal kepada Allah nescaya akan semakin takut.

~Barangsiapa yang tidak mahu duduk dengan orang beruntung, bagaimana mungkin ia akan beruntung dan barangsiapa yang duduk dengan orang beruntung bagaimana mungkin ia tidak akan beruntung.

~Barangsiapa menjadikan kematiaannya sebagai pertemuan dengan sang kekasih (Allah), maka kematian adalah hari raya baginya.

~Barangsiapa percaya pada Risalah (terutusnya Rasulullah), maka ia akan mengabdi padanya. Dan barangsiapa percaya pada risalah, maka ia akan menanggung (sabar) karenanya. Dan barang siapa yang membenarkan risalah, maka ia akan mengorbankan jiwa dan hartanya untuknya.

~Kedekatan seseorang dengan para Nabi di hari kiamat menurut kadar perhatiannya terhadap dakwah ini.

~Betapa anehnya bumi, semuanya adalah pelajaran. Kukira tidak ada sejengkal tanah di muka bumi kecuali di situ ada 'ibrah (pelajaran) bagi orang yang berakal apabila mau mempelajarinya.

~Sebaik-baik nafsu adalah yang dilawan dan seburuk-buruk nafsu adalah yang diikuti.

~Tanpa menahan hawa nafsu maka manusia tidak akan sampai pada Tuhannya sama sekali dan kedekatan manusia terhadap Allah menurut kadar pembersihan jiwanya.

~Jikalau sebuah hati telah terbuka, maka akan mendapatkan apa yang diinginkan.

~Barangsiapa yang mempunyai samudra ilmu kemudian kejatuhan setetes hawa nafsu, maka hawa nafsu itu akan merusak samudra tersebut.

~Sesaat dari saat-saat khidmat (pengabdian), lebih baik daripada melihat arsy dan seisinya seribu kali.

~Penyatuan seorang murid dengan gurunya merupakan permulaan di dalam menyatunya dengan Rasulullah SAW. Sedangkan menyatunya dengan Rasulullah SAW merupakan permulaan untuk fana pada Allah (lupa selain Allah)

~Manusia di setiap waktu senantiasa terdiri dari dua golongan, golongan yang diwajahnya terdapat tanda-tanda dari bekas sujud dan golongan yang di wajahnya terdapat tanda-tanda dari bekas keingkaran.

~Barangsiapa yang menuntut keluhuran, maka tidak akan peduli terhadap pengorbanan.

~Sesungguhnya di dalam sujud terdapat hakikat yang apabila cahanya turun pada hati seorang hamba, maka hati tersebut akan sujud selama-lamanya dan tidak akan mengangkat dari sujudnya.

~Beliau r.a. berkata tentang dakwah, Yang wajib bagi kita yaitu harus menjadi da'ei dan tidak harus menjadi qadhi atau mufti (katakanlah wahai Muhammad SAW inilah jalanku, aku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang jelas aku dan pengikutku) apakah kita ikut padanya (Rasulullah) atau tidak ikut padanya? Arti dakwah adalah memindahkan manusia dari kejelekan menuju kebaikan, dari kelalaian menuju ingat kepada Allah, dan dari keberpalingan kembali menuju kepada Allah, dan dari sifat yang buruk menuju sifat yang baik.

~Syaitan itu mencari sahabat-sahabatnya dan Allah menjaga kekasih-kekasihNya.

~Apabila ibadah agung bagi seseorang maka ringanlah adap (kebiasaan) baginya dan apabila semakin agung nilai ibadah dalam hati seseorang maka akan keluarlah keagungan adat darinya.

~Bila benar keluarnya seseorang (di dalam berdakwah), maka ia akan naik ke derajat yang tinggi.

~Keluarkanlah rasa takut pada makhluk dari hatimu maka engkau akan tenang dengan rasa takut pada kholiq (pencipta) dan keluarkanlah berharap pada makhluk dari hatimu maka engkau akan merasakan kenikmatan dengan berharap pada Sang Khaliq.

~Banyak bergurau dan bercanda merupakan pertanda sepinya hati dari mengagungkan Allah dan tanda dari lemahnya iman.

~Hakikat tauhid adalah membaca Al Qur’an dengan merenungi artinya dan bangun malam.

~Tidak akan naik pada darjat yang tinggi kecuali dengan himmah (cita-cita yang kuat).

~Barangsiapa memperhatikan waktu, maka ia akan selamat dari murka Allah.

~Salah satu dari penyebab turunnya bencana dan musibah adalah sedikitnya orang yang menangis di tengah malam.

~Orang yang selalu mempunyai hubungan dengan Allah, Allah akan memenuhi hatinya dengan rahmat di setiap waktu.

( Disusun oleh : Ust Ja’far Sodiq al-Munawwar )

MENJADI TUNANG ORANG TANPA DISEDARI???






Jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?


Jawapan


Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut.


Contohnya apabila seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan, "Aku ingin jadikan kamu sebagai isteriku."


"Kahwin la dengan kita bila-bila," jawab perempuan tersebut.


Maka dari segi hukum syarak, tatkala pihak perempuan itu bersetuju, dia telah menjadi tunang kepada lelaki tersebut; walaupun ia disebut dalam telefon.


Jadi, haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika hal itu diketahui. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.


Bagaimana dengan kebiasaan orang Melayu yang menghantar rombongan meminang untuk lelaki meminang perempuan?


Ia hanyalah adat Melayu, dan tiada kena mengena dengan hukum Islam. Antara hukum Islam dan hukum adat, mana satu lebih penting?


Namun tiada masalah dengan adat Melayu itu, cuma dari segi hukum Islam, bertunang itu adalah apabila seorang perempuan itu bersetuju dengan hasrat pihak lelaki untuk menjadikannya seorang isteri.


Bagaimana Jika Perempuan Itu Ketiadaan Ibu Dan Ayah?


Mengikut hukum syarak, jika perempuan itu persetujuannya sudah diizinkan oleh syarak seperti perempuan yang cerdik, yang sudah baligh dan sebagainya, ia sudah dianggap bertunang jika dia bersetuju dengan pelawaan lelaki yang menyatakan hasrat mengahwininya.


Apabila perempuan itu persetujuannya tidak menepati hukum syarak seperti belum baligh, gila dan lain-lain, maka wali diperlukan untuk menjawab 'pinangan' tersebutKesimpulannya, kita perlu berhati-hati kerana kita boleh menjadi tunang orang tanpa kita sedar. Pastinya ramai yang tidak tahu dan perasan akan hakikat ini.

~JADILAH PENCINTA DALAM DIAM~


Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..

Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan

Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."
(Adz Dzariyat : 49)

Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk."
(Al Israa' : 32 )



Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.
Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu

Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus & menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan

Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah : 216 )


Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri

Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya
"Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."
(Umar Bin Khattab ra)


If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way


“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)





sekian~

Monday, 24 October 2011

KARNIVAL VESPA KEBANGSAAN DI TAMAN TASIK TITIWANGSA

21,22,23...3 hari aku habiskan masa aku kat taman tasik titwangsa...hahaha...memang ramai laa yang datang..group johor,melaka,perak,kedah,negori,kelantan,pahang sume turun..group thailand pon ade turun jugak..memang meriah laa konvoi tuh..dengan bunyi ekzos vespa..haha...

hari jumaat takde papew pon sebab cuaca lebat...sume budak-budak luar sume bertolak hari jumaat...hari jumaat tuh cume pendaftaran untuk tempat penginapan..tapi aku xdew laa nak menginap kat situ sebab rumah aku ngan titiwangsa 15 minit je da sampai...tapi dengar cerita..budak-budak kelantan ade yang eksiden..sebab hujan lebat sangat petang jumaat tuh...

hari sabtu pagi2 lagi dah pergi..sampai-sampai terus posing.....hehehe..ade gaya tak??hahaha...macam hampehh...tapi alhamdulillah cuaca hari tuh molep...

 vespa kesayanganku...JAV1181

ramai jugak lerr orang meniaga..bukak booth jual barang...tapi memang sakit laa lau nak beli waktu tuh...sebab harga melambung wooaa...hehehe..ramai jugak laa aku dapat kenal otai-otai vespa sebab aku pergi ngan otai jugak...takde kawan2 muda ..hehehe...nie antara gerai yang aku sempat amik gambor..



banyak barang tapi sayang bajet aku lari...hahaha...takpew laa..mungkin ade rezeki di lain hari..insyallah..lepas jalan-jalan kat booth gi lepak tengok orang bertanding vespa lambat pulak..best jugak..



best jugak lerr tengok brother2 dok susah payah lambatkan pergerakan vespa diorang..dah laa berat nak mampos..hehehe..banyak lagi aktiviti tapi tak sempat nak snap..hehehe..tapi malam tuh sayang betol sebab tak dapat ikut konvoi dalam KL..xpew laa..kite pon hari2 jalan dalam KL tuh..hehehe

Tapi keesokan harinya tuh memang best...banyak giler vespa datang..sebab hari last kan...ade pertandingan macam-macam..

katogeri :-
-vespa asal super/sprint
-vespa antik
-vespa ubahsuai mods custom
-vespa px/ps/lml
-vespa moden
-vespa ubah suai gila-gila
-lambretta terbuka(x kire mane2 jenis pon)



VESPA ASAL SUPER/SPRINT

vespa aku tergolong dalam katogeri nie lah...meh tengok vespa-vespa yang dipertanding kan..hehehe


                                          tuh vespa aku...warna putih..depan skalih...hehehe



VESPA ANTIK

vespa antik nie pulak macam-macam model boleh dikategorikan sebagai antik..paling feymes vespa jobot dengan GS je..nak tengok dye klasik ke x..tengok lah saiz tayar dye..kalau saiz 8 klasik laa tuu...meh kite pakat2 tengok...


kat bawah nie antara jobot-jobot yang aku minat...adidas tuh paling style...





vespa jobot nie memang lawa...tapi harga dye tuh yang sakit nye..pakai yang biase je laa kite...hehehe


VESPA UBAHSUAI MODS CUSTOM

vespa ubahsuai mods custom nie pulak ikut care lame..macam dalam citer-citer mat saleh pasal vespa dulu...
diorang nie ubahsuai tapi x menjejaskan body vespa..diorang main aksesori je laa..kat bawah nie ade koleksi dye...

yang nie chrome giler-giler..
                                                      yang nie simple jew...tapi okey laa
vespa mods nie paling lawa bagi aku kat  situ...memang perghh laa..

  
lawa jugak yang nie..

                                                
   VESPA PX/PS/LML                                          

vespa model nie pulak vespa yang x klasik sangat...tapi memang confident laa jalan jauh..lagi 1 dye ade signal...hahaha...sume lawa-lawa....tapi aku amik gambar model nie 1 gambar jew..aku x minat sgt model nie...hehehehe...VESPA MODEN aku x amik jugak..hehehehe

VESPA UBAHSUAI GILA-GILA

kategori vespa nie pulak memang geng2 otai je yang main..hahahaha...aku x minat sangat tapi ade yang aku minat jugak...sebab kreatif giler kott....macam2 diorang buat...lawa laa...tapi banyak sangat dalam album aku..aku amik skit2 je laa..hehehe
 vespa-vespa nie sume kaki lari nye..memang runner laa..stakat 125z tuh main-main jew..hahaha
 vespa nie siap main wheelie lagi..giler laa...dah laa owner dye perempuan..geng2 alor gajah..awek bawak vespa nie lawa jugak..hehehe

 nie sume kebanyakannya budak johor...memang minat vespa macam nie..vespa macam nie dipanggil klepet..
                    vespa nie memang giler2 rare laa...memang habis dibuatnye...siap ade tank lagi tuh

                                                                  chrome giler babi laa..


LAMBRETTA(TERBUKA)

                                   lamretta no 1 paling lawa..sebab model paling susah nak jumpe

 tak lame lagi aku pon akan ade jugak bende nie...

                                                                            silver rare

                                                    putih nie lawa giler..memang perghhh

                                                          vespa untuk anak-anak 

                                                                nak satu,nak satu!!!!!

lambretta nie bukan vespa..tapi keluar lagi awal dari vespa,......ramai orang ingat lambretta nie vespa..tapi sebenarnye lambretta nie lagi moden sikit sistem enjin dye..sebab dalam enjin dye pakai rantai..vespa xdew..lagi satu..mudguard dye or kalau orang x tau..yang kt tayar depan tuh..yg topi...mudguard dye x bergerak...sebab melekat dekat body..aku memegang hajat nak beli bende nie...hehehe

dan last sekali aku tertarik ngan vespa nie...1 body di airbrush nyew...lawa memang lawa laa...tapi aku tanye tuan die harga airbrush berape?? dia cakap rm3000!!!!....terkejut beruk aku..aduhai..mane nak cari duit banyak tuh...terpaksa laa lupakan hasrat aku tuh..hehehehe






tapi ape-ape pon memang best laa dapat join program macam nie...walaupon vespa aku tak dapat menang ape-ape..takpew laa...minat jew nie..hehe..

sekian~~

Sunday, 23 October 2011

KECANTIKAN LELAKI DAN WANITA YANG SEBENAR


Kecantikan Lelaki

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik,adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati.
Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan Wanita

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman.
Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah SAW: "Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"

Surah Al-Ahzab:Ayat 71
"Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan."

Saturday, 22 October 2011

HADIS BERKAITAN TASIK GALILEE..



Peristiwa Tamim ad-Dari disebutkan dalam Sahih Muslim:

Telah menyampaikan kepada kami Ibnu Buraidah dari �€˜Amir bin
syurahbil asy-Sya�€™bi, kabilah Hamdan, bahawa ia pernah
bertanya kepada Fatimah binti Qais dan termasuk kelompok perempuan pada
hijrah pertama.

�€˜Amir berkata:" Sampaikanlah kepadaku suatu hadis yang engkau
dengar dari Rasulullah s.a.w yg tidak engkau sandarkan kepada sesiapapun
selain beliau." Fatimah berkata:" jika engkau mahu, nescaya aku lakukan."
�€˜Amir berkata: Tentu, sampaikanlah kepadaku."

Fatimah berkata:

Setelah menyelesaikan solatnya, Rasulullah s.a.w duduk dimimbar. Sambil
tersenyum, beliau bersabda:" Hendaklah setiap orang tinggal di tempat
solatnya." Selanjutnya beliau bersabda:" apakah kamu semua mengetahui sebab
aku mengumpulkan kamu?" mereka menjawab:

" Hanya Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui."

Beliau bersabda:

"Sesungguhnya aku, demi Allah tidak mengumpulkan kamu semua bukan kerana
ada pengharapan ataupun ketakutan. Melainkan, aku mengumpulkan kamu semua
adalah kerana Tamim ad-Dari, yg dulunya seorang Nasrani, datang untuk
berbai'at masuk Islam. Ia menceritakan kepadaku seperti apa yang telah
disampaikan kepada kamu tentang Dajjal. Ia menceritakan kepadaku bahawa ia
mengenderai sebuah perahu bersama tiga puluh orang dari Lakhm dan Judzam.
Mereka di buai ombak selama sebulan di laut. Lantas mereka berlabuh menuju
suatu pulau di laut itu sampai terbenam matahari. Mereka duduk-duduk di
pantai dekat perahu.

Lalu mereka naik ke pulau itu. Maka mereka didatangi oleh seekor binatang
yang banyak bulunya, yang mereka tidak dapat membezakan mana bahagian depan
dan mana bahagian belakangnya.

Mereka berkata:

' Celaka kamu, apakah kamu ini?'

Binatang itu menjawab:

'Aku adalah Jassasah (mata-mata)'

mereka bertanya:

'Mata-mata apa?'

Ia menjawab:

'Wahai kaum, pergilah kepada orang yang berada di dalam gua, kerana ia
merindukan berita dari kamu.'

Tamim ad-Dari berkata:

'Ketika binatang itu menyebutkan kepada kami seseorang, kami
meninggalkannya kerana mungkin ia adalah syaitan perempuan.'

'Lalu kami berangkat segera hingga memasuki gua. Tiba-tiba di dalamnya ada
seorang manusia yang paling besar badannya dan diikat dengan rantai yang
kuat. Kedua tangan dan lehernya disatukan dan diikat dengan rantai yang
kuat. Kedua tangan dan lehernya disatukan dan diikat dengan besi diantara
hingga kedua mata kakinya. Kami katakan:

'Celaka kamu, makhluk apakah kamu ini? Ia menjawab: 'Kamu semua telah
mengetahui perihalku, kini beritahukan kepadaku, siapakah kamu ini?'

Mereka menjawab: ' Kami adalah adalah manusia dari Arab. Kami belayar
perahu lalu dipukul gelombang laut besar dan ombak mempermainkan kami selama
sebulan'.

Maka kami duduk-duduk di pantai dekat perahu lalu memasuki pulau ini. Kami
didatangi oleh seekor binatang yang berbulu lebat sehinnga tidak diketahui
mana bahagian muka dan mana bahagian belakangnya.

Kami bertanya:

' Celaka kamu, apakah kamu ini?'

Binatang itu menjawab:

'Aku adalah mata-mata'

'Mata-mata apa?'

'Pergilah kepada orang yang ada di dalam gua ini, kerana ia sangat
merindukan berita dari kamu semua.'

'Maka kami pun segera menjumpaimu. Kami takut pada binatang itu, dan kami
tidak tenang jangan-jangan syaitan betina.

Orang itu berkata:' Beritahukan kepadaku tentang kurma Baisan!'
[Nota:Baisan sebuah daerah berada dekat Syam lama dan merupakan salah satu
kota di Palestin].

'Tentang apakah yang kamu tanyakan?'

'aku bertanya kepadamu, apakah pohon kurma itu hampir berbuah?'

'ya'

'Sesungguhnya pohon kurma itu hampir tidak berbuah'
Lalu ia berkata lagi:' Beritahukan kepadaku tentang tasik Tabariyyah!'
'Tentang apakah yang kamu tanyakan?'
'apakah tasik itu masih berair?'
[Nota:Tasik ini besar, luasnya 10x6 batu2 . Airnya makin berkurang. Jarak
Tasik Tabariyyah dgn Bait al-Muqaddis sekitar 100 batu]

'Ya, tasik itu masih banyak airnya'
'Sesungguhnya air tasik itu hampir habis'
Ia berkata:' Beritahukan kepadaku tentang mata air Zughar!'
'Mengenai apakah yang kamu tanyakan?'

'Apakah mata air itu masih memancarkan airnya dan apakah penduduknya masih
bercucuk tanam dari mata air itu?'
[Nota:Melimpahnya air dari mata air Zughar terjadi sekali lagi adalah
isyarat dekatnya keluar Dajjal silaknat]

'Ya, mata air itu masih memancarkan banyak air, dan penduduknya bercucuk
tanam dari air tersebut.'

'Terangkan padaku tentang nabi yang diutus kepada orang-orang yang buta
huruf, apa yang dilakukannya?'
'Ia telah keluar dari Makkah menuju Yathrib'

'Apakah orang Arab memeranginya?'

'Ya' ' Bagaimana caranya memperlakukan mereka?'

'Ia telah menunudukkan orang-orang Arab terdekatnya, sehingga mereka
mengikutinya'
'Apakah demikian?'

'Ya',

'Lebih baik dari mereka untuk mengikutinya. Aku akan memberitahukan kepada
kamu mengenai diriku. Aku adalah al-Masih. Aku hampir akan diizinkan keluar,
maka aku akan keluar. Lalu aku akan berjalan di muka bumi. Aku tidak
melewatkan suatu kampung melainkan aku akan tinggal di situ selama empat
puluh malam kecuali kota Makkah dan Taibah (Madinah). Kedua kota itu
diharamkan atasku. Setiap kali aku akan memasuki salah satu kota itu, aku
akan dihadang oleh malaikat yang memegang pedang untuk memenggalku. Di
setiap celah kedua-dua kota itu dijaga oleh para malaikat.'
Fatimah berkata:

"Sambil memukulkan tongkatnya pada mimbar Rasulullah s.a.w bersabda:

Ini adalah Taibah(kota Madinah), Ingatlah apakah hal itu telah aku
sampaikan pada kamu semua?"

Orang-orang menjawab:" Benar"

Nabi Muhammad s.a.w bersabda,

"Sungguh cerita Tamim itu sesuai dengan apa yang telah aku sampaikan
kepada kamu, juga mengenai kota Makkah dan Madinah. Ketahuilah Dajjal itu
berada di laut Syam atau dilaut Yaman, bukan dari timur, bukan dari timur,
bukan dari timur,sambil mengisyaratkan tangannya kearah timur"

(Lihat Sahih Muslim dengan syarah Imam an-Nawawi, Matba'ah al-Misriyyah,
XVIII, hlmn 78-73)

************************************************** ****************
Barang siapa hafal sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir Surat
Al-Kahfi ia akan selamat dari (fitnahnya) Dajjal
__________________