Thursday, 24 November 2011

~satu pesanan ringkas yang terlebih isi~

Assalamualaikum pembuka bicara..semoga sahabat-sahabat semua masih lagi diberi kesenangan dalam hidupp..alhamdulillah..ape itu kesenangan hidup??kesenangan hidup itu bukan hanya terletak pada kekayaan semata-mata..kekayaan itu hanyalah ujian allah kepada segelintir hambanya..tidak dapat tidak saya boleh katakan bahawa selagi kita ade keupayaan,selagi kita ade tangan,kaki,mulut,mata,hidung,otak dan hati..selagi kita masih diberi semua itu..kita adalah orang yang berada dalam kesenangan..begitu juga jika masih ada udara untuk dihirup,masih ada air untuk diminum,masih ada makanan di dapur..maka masih ada kesenangan untuk kita..bersyukurlah dengan apa yang diberi sekarang..itu semua hanyalah pinjaman yang diberikan oleh tuhan pencipta yang maha penyayang kepada hamba-hambanya..

Janganlah kita mengaku memiliki semua yang ada di dunia ini kerana walau mahal sekalipun nilai barang yang kamu miliki itu, ia tetap kepunyaan Allah S.W.T...dalam sekelip mata saja benda itu boleh terlepas dari genggaman kita..kita sudah berada di penghujung zaman..telah dijanjikan Allah bahawasanya kita akan kembali kepada zaman dahulu secara perlahan-lahan..mungkin ramai yang tidak menyedarinya..tetapi dapat kita lihat seakan-akan zaman sekarang memiliki permandangan yang sama seperti di zaman jahiliyah dahulu..tidak perlulah saya menerangkan secara terperinci kerana kita semua boleh lihat dengan mata kita sendiri..

Semakin hari,semakin dekat kita kepada pengakhiran..dan semakin ramai umat kita yang leka dan tertipu dengan dunia ini..dunia ini hanyalah sementara..untuk apa kita curahkan kasih sayang kita,kesetiaan kita kepada benda yang sudah nyata sementara??asbab kejadian kita menjadi begini adalah kerana minda kita sudah dimanipulasi,sudah dikawal oleh musuh-musuh kita..sehinggakan kita tidak dapat membezakan musuh dan sahabat..musuh kita telah mengawal kita sehinggakan hampir semua perkara bergantung kepadanya..sungguh hebat musuh-musuh Allah ini..tapi ingatlah walau sehebat mana merekapun,tanpa izin Allah apa yang mereka rancangkan tidak akan pernah menjadi..

Berbicara tentang musuh..nusuh yang sebenar ialah musuh yang wujud didalam diri kita sendiri..iaitu nafsu..antara jihad yang paling mulia ialah jihad melawan nafsu sendiri..sesungguhnya kita adalah seorang yang hebat jika kita dapat melawan nafsu kita sendiri..apabila nafsu kita mampu dilawan..maka akan mudahlah segala urusan kita dalam meningkatkan cinta kita pada ilahi..pabila kita dapat mengawal diri kita..insyallah syaitan sendiri akan gerun melihat kita..jadi cubalah berjihad melawan nafsu itu..

Dibawah ini ada link untuk dibaca..marilah kita renungkan..kita muhasabah diri kita pabila membaca artikel di dalam link ini yang ditulis oleh MAWLANA SHAYKH NAZIM ADIL AL-HAQQANI





ps*

aku bukanlah alim tapi cuba menyampaikan disamping memperbaiki diri aku sendiri..

Saidina Ali r.a juga ada mengatakan:

"Janganlah melihat kepada sesiapa yang berkata, lihatlah kepada apa yang dikatakan"




~sekian~

Tuesday, 22 November 2011

Now you can earn rewards by sharing through facebook and twitter with #ChurpChurp! How cool is that?


assalamualaikum..jom buat duit sikit-sikit..dok hari-hari layan internet..tapi tak dapat ape2 buat ape jugak kan..cube masuk link kat bawah nie..okey jugakk..mane la tahu kann...insyallah
klik link kat bawah nie...


Now you can earn rewards by sharing through facebook and twitter with #ChurpChurp! How cool is that?


Friday, 18 November 2011

aku nak jadi penyanyi...


        assalamualaikum...tajuk nie kelihatan agak bengong jugakk laa...tapi sebenarnye aku bukan laa nak bercakap pasal tu je sepanjang aku menaip nie...tapi niat tu memang dah ad sejak dulu sebab aku memang penyanyi nasyid dulu...tapi bile dah meningkat dewasa nie..semakin kurang rase untuk menyanyi...tapi..


setiap hari,


setiap jam,


setiap minit,


setiap saat,


mesti ade sesuatu yang berlaku dalam hidup kita ataupun mesti ade yang terlintas di benak fikiran kite..dan nak dijadikan cerita..mase aku lepak dekat taman permainan kawasan rumah aku dengan member2 aku..ade sorang yang pandai main gitar..mungkin pandangan masyarakat terhadap orang yang lepak tepi longkang sambil petik gitar nie orang yang takde mase depan..kalau zaman 90-an boleh laa pikir macam tu..sebab bagi aku tak salah lepak macam tu sebab aku lepak bukannya waktu maghrib..kitorang lepak lepas isya'...rasenye takde laa melalaikan..disamping kitorang melepak macamtu..kitorang share ilmu skit sebanyak pasal agama,politik,sosial..banyak laa yang diborakkan..diselangi dengan petikan gitar member aku wafi..pastu mase bercakap pasal nikmat allah..cakap pasal ganjaran syurga..muhasabah diri siapa kita atas dunia nie..terdetik dalam hati aku nak tulis lagu berunsur ketuhanan..sebab wafi nie pandai buat lagu..kitorang pon try laa nyanyi 1 lagu secara spontan..confirm laa aku yang nyanyi sebab entah tibe2 malam tu aku rase banyak ilham..spontan je keluar..mungkin aku banyak sangat dengar lagu opick..

member aku pon cakap laa ko try laa tulis2 lirik..mane tahu boleh masuk ngan muzik dye ke...dan aku pon insyallah akan cuba jugak laa..yelaa kann..disamping bermuzik dapat menyampaikan bende baik..dapat pahala..kalau ada orang dengar pastu insaf..dapat jugak pahala kita..sebenarnya dalam dunia nie untuk mendapatkan pahala memang senang..allah maha pemurah lagi maha mengasihani..banyak pelaburan yang boleh kita buat yang boleh mendatangkan pahala berlipat kali ganda..tapi kita kena ingatlah yang asas kene betol2 pegang..rukun iman,rukun islam tuh penting..kalau kita derma berbillioooooonnnn kat rumah anak yatim..tapi solat kita tak jaga...amalan kita yang lain tak diterima..tapi tuh laa..insyallah aku akan cube 1 bende baru nie..ape yang baik itu datangnya dari Allah..dan ape yang buruk itu datang dari diri ku sendiri..


insyallah..hidayah Allah ade kat mane2 je..bile-bile masa allah boleh bagi hidayah kat kite dalam pelbagai cara..tapi jangan laa dok tunggu macam pungguk rindukan rembulan....kite kene cari jugak..kite untung lahir sebagai islam..tapi kita tak untung lahir dalam islam kalau kita tak ingin ambil tahu tentang agama kita..jadi kita kene laa tanamkan dalam hati kite untuk mencari dan terus mencari ape erti kebenaran..memang lah kite tahu islam adalah agama yang benar..tapi kite kene cari ape sebab islam dikatakan benar..bukannya nak memperlekehkan islam..tapi dengan cara kite mencari tuh..kite akan dapat mengenali siapa kita hidup atas dunia nie...dengan mencari dan mencari..insyallah iman kita akan bertambah kuat..dari situ lah kita dapat membentuk diri kita untuk menjadi seorang mukmin yang diredhai..insyaallah..


~sekian~


ps=thanks kepade member2 aku yang lepak ngan aku tadi..wafi,mirul dan alip..thanks a lot..kalau ade lagu-lagu aku yang aku rakam insyallah aku akan masukkan dalam blog aku..assalamualaikumm..

Saturday, 12 November 2011

semakin hari semakin risau..




assalamualaikum..

hermm...cuti dah dekat setengah dah aku habis kan dengan duduk kat rumah..
boring tuh boring laa jugak..tapi nak buat camne kan da parents taknak kasi kerje kan...
aku pon takkan nak lawan cakap diorang..lagipon diorang bagi duit belanja kat aku hari-hari...bile dipikir-pikirkan balik...rasenye aku nie anak manje jugakk..tapi bukan tak reti berdikari...aku dah 5 tahun duduk jauh  drpd family aku...tapi rasenye tak sedap laa jugak kan duduk rumah macam tuh je..nanti dah kawin esok luse takkan nak dok camtoe lagi...itu yang membingungkan aku hari demi hari nie...last-last aku pon pergi laa jugak kerje minggu lepas..kerje kedai char kuey tiow..dapat laa rm25 sehari..tapi kerje dye boleh tahan letih laa jugak..baru laa dapat rase letihnye kerja kalau takde pelajaran..hemm..tapi kerje seminggu je..berhenti..si bos pon mulut puaka sangat...sape laa boleh tahan..patot laa ramai kawan aku cakap kedai tuh selalu tukar orang keje..aisyhh..tapi dapat laa jugak simpan rm120 sepanjang aku keje tuh..sebenarnye duit tuh aku nak beli sparepart vespa aku je..bukan nak sangat keje..tapi dah terdesak nak beli..malas nak mintak ngan ayah aku..letih dye nak cari duit untuk family aku..dah laa sekarang belanje seharian tuh mahal habis..aisyhh..

terfikir aku bila tengok keadaan dunia sekarang..dengan semua harga barang naikk..bila harga barang naik..secara automatiknya nilai wang jadi semakin murah..tapi yelaa kann..kite memang dah duduk akhir zaman..sebagai seorang pemerhati tegar...aku dapat tengok yang dulunye hanya orang bandar yang pakai seksi..paKai "market"...tapi sekarang orang asli pon dah pandai bergaya...dulu cikgu nie dianggap sebagai orang yang besar darjat nye...anak murid semua hormat betol2 kat cikgu..tapi sekarang dah jauh berubah..kita sebenarnye mengalami revolusi pemikiran yang sangat aktif..kite tertarik sekali dalam arus kemodenan..arus kemodenan telah membuatkan kita semakin lupe asal usul nenek moyang kite..kite lupe dengan sifat azali turun temurun orang melayu..yang dulunye terkenal dengan kesopanan nye...sejak kita merdeka..sampai sekarang...kalau kita baca dalam buku teks sejarahh...citer pasal merdeka..semua cakap pasal unutngnya kita dah merdeka..tapi aku mati-mati tak percaya..sebab bagi aku..kemerdekaan kite nie bukan nye kite terlepas dari genggaman penjajah..tapi kemerdekaan kite nie ibarat kejatuhan kerajaan islam turki uthmaniyyah ..sebab ape aku cakap macam tuhh??sebab dulu kite pakai sistem raja sebagai pemimpin negara..sebelum merdeka kite amal islam..kite adalah sebuah kerajaan islam..kalau tidak kerana kita nie kerajaan islam..melaka takkan jadi nama terkenal mase tuhh..sebab kite kerajaan islam..kite amalkan sistem islam..sebab tuh laa kite boleh naik sampai jadi satu empayar besar dulu..yang dipanggil nusantara..*bukan rokok nusantara yew..hehehe..

tapi kite semua ditipu hidup-hidup macam tuhh jeww...yelaa kann..kite pon nak wat macam mane kan..kite bukan umat nabi nuh yang boleh hidup sampai seribu tahun..kita bukan tau pon macam mane keadaan mase tuhh..lagipon british dah bawak semua sejarah-sejarah kite..diorang bawak gi tempat diorang simpan kat sane..sebab tu ade orang malaysia yang boleh tau pasal sejarah sebenar malaysia..orang yang belajar kat sane untung laa..tapi kite sekarang pon tak kurang jugak untungnye sebab teknologi sekarang membolehkan kite tau macam-macam..teknologi yanng ade sekarang nie ade jugak kelebihan dia untuk kite selain merosakkan kita..so pandai-pandai laa gune yeww..itu je laa setakat hari nie...

~sekian~

MAKCIK JUAL TEMPE



Ada sebuah kampung di pedalaman Tanah Jawa. Di situ ada seorang perempuan tua yang sangat kuat beribadat. Pekerjaannya ialah membuat tempe dan menjualnya di pasar setiap hari. Ia merupakan satu-satunya sumber pendapatannya untuk menyara hidup.Tempe yang dijualnya merupakan tempe yang dibuatnya sendiri. 

Pada suatu pagi, seperti biasa, ketika beliau sedang bersiap-siap untuk pergi menjual tempenya, tiba tiba dia tersedar yang tempenya yang diperbuat daripada kacang soya hari itu masih belum menjadi, separuh jadi. Kebiasaannya tempe beliau telah masak sebelum bertolak. Diperiksanya beberapa bungkusan yang lain. Ternyatalah memang kesemuanya belum masak lagi.

Perempuan tua itu berasa amat sedih sebab tempe yang masih belum menjadi pastinya tidak akan laku dan tiadalah rezekinya pada hari itu. Dalam suasana hatinya yang sedih, dia yang memang kuat beribadah teringat Allah SWT dapat melakukan perkara-perkara ajaib, bahawa bagi Tuhan tiada yang mustahil. Lalu diapun mengangkat kedua tangannya sambil berdoa , "Ya Allah , aku memohon kepadaMu agar kacang soya ini menjadi tempe. Amin"

Begitulah doa ringkas yang dipanjatkan dengan sepenuh hatinya. Dia sangat yakin bahawa Tuhan pasti mengabulkan doanya. Dengan tenang perempuan tua itu menekan-nekan bungkusan bakal tempe dengan hujung jarinya dan dia pun membuka sikit bungkusan itu untuk menyaksikan keajaiban kacang soya itu menjadi tempe. Namun, dia termenung seketika sebab kacang tu masih tetap kacang soya. Namun dia tidak putus asa, sebaliknya berfikir mungkin doanya kurang jelas didengar oleh Tuhan.

Maka dia pun mengangkat kedua tangannya semula dan berdoa lagi."Ya Allah, aku tahu bahawa tiada yang mustahil bagiMu. Bantulah aku supaya hari ini aku dapat menjual tempe kerana inilah mata pencarianku. Aku mohon agar jadikanlah kacang soyaku ini kepada tempe, Amin".

Dengan penuh harapan dan debaran dia pun sekali lagi membuka sedikit bungkusan tu. Apakah yang terjadi? Dia termangu dan hairan apabila tempenya masih tetap begitu!!

Sementara itu hari pun semakin meninggi sudah tentu pasar sudah mula didatangi ramai orang. Dia tetap tidak kecewa atas doanya yang belum terkabul. Walaubagaimanapun kerana keyakinannya yg sangat tinggi dia bercadang untuk tetap pergi ke pasar membawa barang jualannya itu.

Perempuan tua itu pun berserah pada Allah SWT dan meneruskan pemergian ke pasar sambil berdoa dengan harapan apabila sampai di pasar kesemua tempenya akan masak.

Dia berfikir mungkin keajaiban Allah SWT akan terjadi semasa perjalanannya ke pasar. Sebelum keluar dari rumah, dia sempat mengangkat kedua tangannya untuk berdoa. "Ya Allah, aku percaya, Engkau akan mengabulkan doaku. Sementara aku berjalan menuju ke pasar, Engkau kurniakanlah keajaiban ini buatku, jadikanlah tempe ini. Amin". Lalu dia pun berangkat. Di sepanjang perjalanan dia tetap tidak lupa membaca doa di dalam hatinya.

Sesampai sahaja di pasar, segera dia meletakkan barang-barangnya. Hatinya betul-betul yakin yang tempenya sekarang mesti sudah menjadi. Dengan hati yg berdebar-debar dia pun membuka bakulnya dan menekan-nekan dengan jarinya setiap bungkusan tempe yang ada.

Perlahan-lahan dia membuka sedikit daun pembungkusnya dan melihat isinya. Apa yang terjadi? Tempenya masih belum menjadi!! Dia pun muram seketika lalu menarik nafas dalam-dalam. Dalam hatinya sudah mula merasa sedikit kecewa dan putus asa kepada Tuhan kerana doanya tidak dikabulkan.

Dia berasakan Tuhan tidak adil. Tuhan tidak kasihan padanya, inilah satu satunya punca rezekinya, hasil jualan tempe. Dia akhirnya cuma duduk sahaja tanpa mempamerkan barang jualannya sebab dia berasakan bahawa tiada orang yang akan membeli tempe yang baru separuh menjadi.

Sementara itu hari pun semakin petang dan pasar sudah mulai sepi,para pembeli sudah mula kurang. Dia meninjau-ninjau kawan-kawan sesama penjual tempe, tempe mereka sudah hampir habis. Dia tertunduk lesu seperti tidak sanggup menghadapi kenyataan bahawa hari ini tiada hasil jualan yang boleh dibawa pulang. Namun jauh di sudut hatinya masih menaruh harapan terakhir kepada Allah SWT, pasti Allah akan menolongnya.

Walaupun dia tahu bahawa pada hari itu dia tidak akan dapat pendapatan langsung, namun dia tetap berdoa buat kali terakhir, "Ya Allah, berikanlah penyelesaian terbaik terhadap tempeku yang belum menjadi ni." Tiba-tiba dia dikejutkan dengan teguran seorang wanita.

"Maaf ya Makcik, saya ingin bertanya, Makcik ada tak menjual tempe yang belum menjadi? Dari tadi saya sudah pusing keliling pasar ini untuk mencarinya tapi masih belum berjumpa lagi."

Dia termenung dan terpinga-pinga seketika. Hatinya terkejut sebab sejak berpuluh tahun menjual tempe, tidak pernah seorang pun pelanggannya mencari tempe yang belum menjadi. Sebelum dia menjawab sapaan wanita di depannya itu, cepat-cepat dia berdoa di dalam hatinya "Ya Allah, saat ini aku tidak mahu tempe ini menjadi lagi. Biarlah tempe ini seperti semula, Amin".

Sebelum dia menjawab pertanyaan wanita itu, dia membuka sedikit daun penutup tempenya. Alangkah seronoknya dia, ternyata memang benar tempenya masih belum menjadi! Dia pun rasa gembira dalam hatinya dan bersyukur pada Allah SWT.

Wanita itu pun memborong habis kesemua tempenya yang belum menjadi itu. Sebelum wanita tu pergi, dia sempat bertanya wanita itu, "Mengapa anak hendak membeli tempe yang belum jadi?"

Wanita itu menerangkan bahawa anaknya yang kini berada di England teringin makan tempe dari desa. Memandangkan tempe itu akan dikirimkan ke England, si ibu tadi kenalah membeli tempe yang belum jadi lagi supaya apabila sampai di England nanti akan menjadi tempe yang sempurna. Kalau dikirimkan tempe yang sudah menjadi, nanti di sana tempe itu sudah tidak elok lagi dan rasanya pun kurang sedap.

Perempuan tua itu yang masih dalam keadaan terkejut, mengalirkan air matanya. Tidak menyangka bahawa betapa besarnya kuasa Allah SWT dan betapa sayangnya Allah SWT pada hambanya dan memberikan keajaiban kpd hambanya.

Tempe yang tidak menjadi , difikirkannya sebagai satu keburukan akhirnya menjadi satu kebaikan. Perempuan tua itu menadah tangan tanda syukur, setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. Hikmah yang kita sendiri tidak dpt fikirkan dan berada di luar jangkauan kita. Dalam diam dia berfikir rupa-rupanya doanya sudah pun dimakbulkan oleh Allah SWT...

Moral :-

Pertama: Kita sering memaksakan kehendak kita kepada Allah SWT sewaktu berdoa, padahal sebenarnya Allah SWT lebih mengetahui apa yang kita perlukan dan apa yang terbaik untuk diri kita.

Kedua:. Sentiasalah berdoa dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai hambaNya yang lemah. Jangan sekali-kali berputus asa terhadap apa yang dipinta. Percayalah bahawa Allah SWT akan mengabulkan doa kita sesuai dengan rancanganNya yang mungkin di luar jangkaan kita.

Ketiga : Tiada yang mustahil bagi Allah SWT

Jika Ada Salah Dan Silap.. Sila Lah Tegur.. Dan Maafkan Kami Jika Ada Salah Dan Silap.. Kepada Yang Nak Share.. Nak Tag.. Silakan.. Tak Perlu Minta Izin.. Kami Benarkan.. Moga Ia Membawa Manfaat Kepada Yang Membacanya..

Wednesday, 9 November 2011

Vespa Quarantasei !!!!!!!!!!!..wowwwww



Forty-six as 1946, when the Vespa was born, a unique example of style and technologythat made ​​the history of mobility. 
In 2011 and after more than 17 million specimens scattered on all roads in the world, reveals a possible sale the future.
Forty Vespa is a concept that does homage to its founder, the MP6 prototype that gave rise to the scooter 's most famous mondoriproponendo in a modern-looking technology and the purity of the traits that drew the classic Vespa.
Under the body characterized by a modern engine reduced fuel consumption and exhaust emissions and noise abatement. This is a monocilcindrinoc 125 cc (cc and 150) 4 stroke, 3 valves, air cooled and powered with fuel injection electronics .
Innteramente designed, developed and manufactured in Pontedera, the largest plant of Piaggio Group is one of the most important and advanced research, development and production of engines in the world, this engine is the technological challenge of the Piaggio Group.
The performance, with a power of 8.7 kW at maximum shaft 8.250 revolutions / minute and a maximum torque of 10.3 Nm at 7,000 rpm / min (for 125 cc) and of 9.7 kW at 8.000 rev / min and a maximum torque of 12.6 Nm at 6,500 rpm / min (for 150 cc) put the new engine at the top of their categories.(copy paste)





memang style bapak arr vespa nieyh..tapi rase nye takkan sampai kat malaysia...kalau sampai pon mampus aku nak beli..ade cecah puluh ribu nieyh...duit pon pakai duit biasiswa je..memang tak laa..hehehe...tapi takpew..impian tuh tetap ade..cume biar lah mase yang menentu kan...hahaha...

                                       model diorang pon lawa-lawa laa..hahahaha


                                        punggok dah macam superbike laaa

klasik+moden..memang perghhh!!!!

tapi satu je yang aku tak berkenan...vespa model nie gune enjin skuter laa...itu yang boring tuh..x mencabar langsung...buat laa pakai 2 strokes jugak...baru bestt..body dah ade spec racing dah..lau letak enjin 2 strokes..bagi yang 250cc punye...confirm brand vespa boleh masuk motoGP..hehehee...kawan-kawan sume mintak tolong doa laa kat saye..murah rezeki..hehehe
sekiannn~

Tuesday, 1 November 2011

KAHWIIN AWAL???BOLEH STRUGGLE KE???

ada dalam 1 hadis Rasulullah pernah bersabda : Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui(pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)...bukan aku kate...ini hadis nabi yeww...


Kahwin awal sebenarnye x jadi  masalah pon,yang menjadi masalah apabila korang pikir bende tu masalah..biase laa..minda orang melayu. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.

1. Kahwin semasa sedang belajar..boleh ke fokus dalam belajar???ermm

Siapa kate kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?

2. Aku belajar lagi, macam mana nak bagi makan kat isteri kalau belum ada kerja??



Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)

3. nak cari kat mane modal nak kawin??aisyhh

Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

4. Tidak terlalu awalkah untuk aku berkahwin?
Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

5. dah ready ke nak kahwin?

Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.

6. Macam mana dengan restu ibu bapa?

Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim



renung-renungkan dan selamat beramal ^_^


~sekian~