Saturday 12 November 2011

semakin hari semakin risau..




assalamualaikum..

hermm...cuti dah dekat setengah dah aku habis kan dengan duduk kat rumah..
boring tuh boring laa jugak..tapi nak buat camne kan da parents taknak kasi kerje kan...
aku pon takkan nak lawan cakap diorang..lagipon diorang bagi duit belanja kat aku hari-hari...bile dipikir-pikirkan balik...rasenye aku nie anak manje jugakk..tapi bukan tak reti berdikari...aku dah 5 tahun duduk jauh  drpd family aku...tapi rasenye tak sedap laa jugak kan duduk rumah macam tuh je..nanti dah kawin esok luse takkan nak dok camtoe lagi...itu yang membingungkan aku hari demi hari nie...last-last aku pon pergi laa jugak kerje minggu lepas..kerje kedai char kuey tiow..dapat laa rm25 sehari..tapi kerje dye boleh tahan letih laa jugak..baru laa dapat rase letihnye kerja kalau takde pelajaran..hemm..tapi kerje seminggu je..berhenti..si bos pon mulut puaka sangat...sape laa boleh tahan..patot laa ramai kawan aku cakap kedai tuh selalu tukar orang keje..aisyhh..tapi dapat laa jugak simpan rm120 sepanjang aku keje tuh..sebenarnye duit tuh aku nak beli sparepart vespa aku je..bukan nak sangat keje..tapi dah terdesak nak beli..malas nak mintak ngan ayah aku..letih dye nak cari duit untuk family aku..dah laa sekarang belanje seharian tuh mahal habis..aisyhh..

terfikir aku bila tengok keadaan dunia sekarang..dengan semua harga barang naikk..bila harga barang naik..secara automatiknya nilai wang jadi semakin murah..tapi yelaa kann..kite memang dah duduk akhir zaman..sebagai seorang pemerhati tegar...aku dapat tengok yang dulunye hanya orang bandar yang pakai seksi..paKai "market"...tapi sekarang orang asli pon dah pandai bergaya...dulu cikgu nie dianggap sebagai orang yang besar darjat nye...anak murid semua hormat betol2 kat cikgu..tapi sekarang dah jauh berubah..kita sebenarnye mengalami revolusi pemikiran yang sangat aktif..kite tertarik sekali dalam arus kemodenan..arus kemodenan telah membuatkan kita semakin lupe asal usul nenek moyang kite..kite lupe dengan sifat azali turun temurun orang melayu..yang dulunye terkenal dengan kesopanan nye...sejak kita merdeka..sampai sekarang...kalau kita baca dalam buku teks sejarahh...citer pasal merdeka..semua cakap pasal unutngnya kita dah merdeka..tapi aku mati-mati tak percaya..sebab bagi aku..kemerdekaan kite nie bukan nye kite terlepas dari genggaman penjajah..tapi kemerdekaan kite nie ibarat kejatuhan kerajaan islam turki uthmaniyyah ..sebab ape aku cakap macam tuhh??sebab dulu kite pakai sistem raja sebagai pemimpin negara..sebelum merdeka kite amal islam..kite adalah sebuah kerajaan islam..kalau tidak kerana kita nie kerajaan islam..melaka takkan jadi nama terkenal mase tuhh..sebab kite kerajaan islam..kite amalkan sistem islam..sebab tuh laa kite boleh naik sampai jadi satu empayar besar dulu..yang dipanggil nusantara..*bukan rokok nusantara yew..hehehe..

tapi kite semua ditipu hidup-hidup macam tuhh jeww...yelaa kann..kite pon nak wat macam mane kan..kite bukan umat nabi nuh yang boleh hidup sampai seribu tahun..kita bukan tau pon macam mane keadaan mase tuhh..lagipon british dah bawak semua sejarah-sejarah kite..diorang bawak gi tempat diorang simpan kat sane..sebab tu ade orang malaysia yang boleh tau pasal sejarah sebenar malaysia..orang yang belajar kat sane untung laa..tapi kite sekarang pon tak kurang jugak untungnye sebab teknologi sekarang membolehkan kite tau macam-macam..teknologi yanng ade sekarang nie ade jugak kelebihan dia untuk kite selain merosakkan kita..so pandai-pandai laa gune yeww..itu je laa setakat hari nie...

~sekian~

No comments:

Post a Comment