Friday 18 November 2011

aku nak jadi penyanyi...


        assalamualaikum...tajuk nie kelihatan agak bengong jugakk laa...tapi sebenarnye aku bukan laa nak bercakap pasal tu je sepanjang aku menaip nie...tapi niat tu memang dah ad sejak dulu sebab aku memang penyanyi nasyid dulu...tapi bile dah meningkat dewasa nie..semakin kurang rase untuk menyanyi...tapi..


setiap hari,


setiap jam,


setiap minit,


setiap saat,


mesti ade sesuatu yang berlaku dalam hidup kita ataupun mesti ade yang terlintas di benak fikiran kite..dan nak dijadikan cerita..mase aku lepak dekat taman permainan kawasan rumah aku dengan member2 aku..ade sorang yang pandai main gitar..mungkin pandangan masyarakat terhadap orang yang lepak tepi longkang sambil petik gitar nie orang yang takde mase depan..kalau zaman 90-an boleh laa pikir macam tu..sebab bagi aku tak salah lepak macam tu sebab aku lepak bukannya waktu maghrib..kitorang lepak lepas isya'...rasenye takde laa melalaikan..disamping kitorang melepak macamtu..kitorang share ilmu skit sebanyak pasal agama,politik,sosial..banyak laa yang diborakkan..diselangi dengan petikan gitar member aku wafi..pastu mase bercakap pasal nikmat allah..cakap pasal ganjaran syurga..muhasabah diri siapa kita atas dunia nie..terdetik dalam hati aku nak tulis lagu berunsur ketuhanan..sebab wafi nie pandai buat lagu..kitorang pon try laa nyanyi 1 lagu secara spontan..confirm laa aku yang nyanyi sebab entah tibe2 malam tu aku rase banyak ilham..spontan je keluar..mungkin aku banyak sangat dengar lagu opick..

member aku pon cakap laa ko try laa tulis2 lirik..mane tahu boleh masuk ngan muzik dye ke...dan aku pon insyallah akan cuba jugak laa..yelaa kann..disamping bermuzik dapat menyampaikan bende baik..dapat pahala..kalau ada orang dengar pastu insaf..dapat jugak pahala kita..sebenarnya dalam dunia nie untuk mendapatkan pahala memang senang..allah maha pemurah lagi maha mengasihani..banyak pelaburan yang boleh kita buat yang boleh mendatangkan pahala berlipat kali ganda..tapi kita kena ingatlah yang asas kene betol2 pegang..rukun iman,rukun islam tuh penting..kalau kita derma berbillioooooonnnn kat rumah anak yatim..tapi solat kita tak jaga...amalan kita yang lain tak diterima..tapi tuh laa..insyallah aku akan cube 1 bende baru nie..ape yang baik itu datangnya dari Allah..dan ape yang buruk itu datang dari diri ku sendiri..


insyallah..hidayah Allah ade kat mane2 je..bile-bile masa allah boleh bagi hidayah kat kite dalam pelbagai cara..tapi jangan laa dok tunggu macam pungguk rindukan rembulan....kite kene cari jugak..kite untung lahir sebagai islam..tapi kita tak untung lahir dalam islam kalau kita tak ingin ambil tahu tentang agama kita..jadi kita kene laa tanamkan dalam hati kite untuk mencari dan terus mencari ape erti kebenaran..memang lah kite tahu islam adalah agama yang benar..tapi kite kene cari ape sebab islam dikatakan benar..bukannya nak memperlekehkan islam..tapi dengan cara kite mencari tuh..kite akan dapat mengenali siapa kita hidup atas dunia nie...dengan mencari dan mencari..insyallah iman kita akan bertambah kuat..dari situ lah kita dapat membentuk diri kita untuk menjadi seorang mukmin yang diredhai..insyaallah..


~sekian~


ps=thanks kepade member2 aku yang lepak ngan aku tadi..wafi,mirul dan alip..thanks a lot..kalau ade lagu-lagu aku yang aku rakam insyallah aku akan masukkan dalam blog aku..assalamualaikumm..

No comments:

Post a Comment